10 redenen waarom je nooit door je to do lijst heen komt (én hoe je dat oplost)

 

1. Je taken zijn veel te groot.

Een van de dingen op onze ondernemers to do lijst is werken aan de website. En dat zetten we dan ook zo op de lijst. Maar wat houdt die taak precies in? Weet jij wat je te doen staat of blijft het als een soort eeuwige actie op je lijst staan omdat je er toch iedere keer wel ‘’iets’’ mee moet doen.

2. Je laat jezelf afleiden.

Ja, ik zeg laat jezelf afleiden. Want ook al is de wereld nog zo vluchtig en druk, jij bepaalt wanneer én door wie / wat je jezelf laat afleiden. En laten we eerlijk zijn. Als je met iets moeilijks bezig bent of iets wat je niet leuk vindt, bijvoorbeeld je administratie, laat je jezelf relatief makkelijk afleiden. Als je met iets leuks bezig bent zoals een serie op Netflix, dan is er minder afleiding.

3. Je hebt totaal geen overzicht.

Wat heb je eigenlijk allemaal te doen? Heb je daar een volledig overzicht van of is het een verzameling van post-its, acties in je agenda en dingen die je in je hoofd hebt zitten? Alleen het feit dat je al je acties zo verspreid hebt, zorgt al voor onrust en is daarom een echte productiviteitskiller.

4. Je hebt geen planning.

Jij vindt één van de voordelen van ondernemer zijn dat je je eigen tijd in kan delen. Een planning voelt mogelijk als een blok aan je been. Maar een bepaalde mate van plannen is wel enorm belangrijk. Als je van plek A naar plek B wilt komen, dan gaat dat het snelst en het meest ontspannen als je de route hebt uitgestippeld.

5. Je werkt reactief in plaats van proactief.

Elke dag komen er wel weer zaken op je pad van klanten en/of van thuis. Of dit nu een klant is met een nieuwe opdracht of het verzoek ”wil jij even de boodschappen doen schat?”. Waar je hulp ook nodig is, jij neemt direct actie. Daardoor blijft er alleen aan de andere kant een hoop liggen. Je reageert op wat er gebeurt en hebt geen tijd meer om te kijken naar wat er echt nodig is.

6. Je denkt in schaarste.

‘’Daar heb ik echt geen tijd voor.’’

Een bekend probleem bij veel ondernemers is gebrek aan tijd. Althans… dat denk je. Maar wist je dat je eigenlijk overal tijd voor hebt!? Door te denken in schaarste bezorg je jezelf alleen maar meer stress en ook dit is een echte productiviteitskiller.

7. Je werkt alleen maar ad hoc.

Deze hangt samen met punt 5, want veel ad hoc werkzaamheden ontstaan doordat je reactief werkt. En een heel groot nadeel hiervan is dat je echt niets meer over je dag te zeggen hebt. Hoe denk je jouw toekomst te kunnen bepalen als je niet eens over 1 dag de leiding hebt?

8. Je weet niet waar je moet beginnen.

De to do lijst is inmiddels meerdere A4-tjes lang en je hebt geen idee wat nou als eerste moet. Alles voelt even belangrijk. En als je niet weet waar je moet beginnen, dan begin je vaak helemaal niet of je pakt maar gewoon wat op omdat het op je lijst staat.

9. Er zit een enorme kikker in de weg.

Eén specifieke klus slokt al je energie op terwijl je er niet mee bezig bent. En je hebt vast weleens gehoord van de term ‘’eat that frog’’, dus je probeert jezelf iedere ochtend weer aan te zetten tot actie voor die ene klus. Maar het lukt je simpelweg niet. Door een van eerder genoemde redenen wellicht?

10. Je wacht op inspiratie.

Of het nu gaat om een blog, een online post, een pitch voorbereiden voor een netwerkevent of om andere klussen waar je inspiratie voor nodig hebt. Je stelt het nog even uit, want je hebt er nu geen inspiratie voor. Stiekem weet je wel dat geen inspiratie niet de echte reden is van je uitstelgedrag.

 

Maar nu… hoe los je dat op!?

Mocht je nou last hebben van één of meerdere van deze zaken, vrees niet.

Er is wel degelijk een manier om door jouw to do lijst heen te komen zonder jezelf helemaal over de kop te werken.

Daarvoor geef ik je ÉÉN GOUDEN TIP mee zodat je vandaag meer rust en overzicht krijgt.

Schrijf alles op wat je op je bordje hebt liggen, zakelijk én privé en stel op basis van jouw doelen je prioriteiten. Zet je acties vervolgens in je agenda zodat je weet wanneer wat moet gebeuren.

Op deze manier kom jij door je to do lijst heen én behaal je zonder stress de resultaten die je wilt behalen met je bedrijf.

Extra tip: plan ook leuke dingen in je agenda!!

 

Hulp nodig?

Deze tips lijken heel makkelijk uitvoerbaar, maar blijken in de praktijk toch vaak wel tegen te vallen.

Waarom?

Omdat je zelf vaak niet meer ziet waar je vastloopt. En omdat je zonder dat je het doorhebt weer in de waan van de dag wordt meegenomen en in één of meer van bovenstaande valkuilen stapt.

Dat komt omdat er een goede fundering mist. Zonder goede fundering bouw je een kaartenhuis dat snel weer instort.

Hoe zou je het vinden als ik je help met die fundering?

Als ik jou help om niet alleen je doelen te halen, maar om ook voldoende tijd te hebben voor ontspanning en geluksmomenten met je geliefde en kinderen?

Succes en geluk gaan hand in hand

De online training Succesvol Ondernemen én Gelukkig Leven van KIES Company maakt het heel eenvoudig om jouw persoonlijke fundering te leggen. In 4 stappen leer je prioriteiten stellen en werk je toe naar een planning die voor je werkt. Je weet na afloop wat je moet doen om je doelen daadwerkelijk te behalen, zonder harder te moeten werken.

Laat je acties voor jou werken. Niet andersom!

Stephanie Osunwokeh – van Buitenen

Zo kun je van je onderneming een succes maken én heb je tijd voor jouw familie en vrienden. En natuurlijk voor jezelf.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer ondernemers- en productiviteitstips ontvangen?

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Stephanie Osunwokeh – van Buitenen

06 – 51 24 52 87

KIES Company  ©  2019

WhatsApp chat
Wil jij mijn ondernemers- en productiviteitstips ontvangen?