Hoe je voorkomt dat werkdruk werkstress wordt

 

Anno 2019 is werkdruk en werkstress een nationaal probleem geworden. Het aantal burnouts en depressies liegt er niet om. Om nog maar te zwijgen over het aantal scheidingen dat ontstaat doordat stellen ''uit elkaar groeien''.

Maar wat is nu het verschil tussen werkdruk en werkstress en hoe zorg je ervoor dat dit bij jou niet leidt tot uitval!?

Werkdruk: de definitie

Als we praten over werkdruk, dan praten we over de hoeveelheid werk die gedaan moet worden. Het gaat over de belasting, waarbij ook rekening gehouden moet worden met de mogelijkheden van de werknemer / ondernemer in combinatie met datgene wat van hem of haar verwacht wordt. Als die niet matchen, dan zal er een hogere werkdruk ervaren worden.

Een hoge werkdruk geeft niet per definitie werkstress en hoeft ook niet per se een probleem te zijn.

 

Werkstress: de definitie

Werkstress kan ontstaan door werkdruk, maar dat hoeft dus niet. Waar werkdruk iets zegt over het werk, zegt werkstress vooral iets over de persoon. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door spanning op de werkvloer, door te hoge werkdruk, door te lage werkdruk, te weinig rustmomenten, geen waardering of door werk dat niet past. Maar het kan ook ontstaan door stress thuis.

 

 

3 tips om werkdruk te verminderen

Wanneer je last hebt van de hoge werkdruk, zijn er een aantal dingen die je nu direct kunt doen om te voorkomen dat het overgaat in werkstress.

 

1. Zorg voor voldoende rustmomenten.

Het is belangrijk dat je hersteltijd inbouwt, niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. Niet eerst jezelf kapot werken en dan pas rust pakken, maar continu. Hiermee bouw je ook een reserve op.

Bekijk voor je de week begint hoe je je voelt en wat je die week aan rust nodig hebt. Plan die eerst in en daarna je werk.

Dat klinkt heel tegenstrijdig, maar door je tijd te beperken én voldoende rust in te bouwen, zul je merken dat je op de momenten dat je werkt productiever, creatiever en scherper bent.

 

2. Werk naar een resultaat toe

Als je weet waarom je de dingen doet, dan is het een stuk minder vervelend. Tenzij je het resultaat natuurlijk niets vindt, maar dan kom je weer uit bij werkstress.

Wat is het gewenste resultaat? En hoe concreet is het?

Maak je gewenste resultaat SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) zodat je kunt zien wanneer je het resultaat hebt behaald. Wanneer je dingen doet zonder resultaat, heb je niks af en blijf je voor je gevoel altijd achter de feiten aan rennen.

Praktisch voorbeeld: ''ik wil meer boeken lezen'' is niet concreet genoeg. Je zult het nooit halen. Al lees je er 3 per dag. Maar als je zegt: ''ik wil 4 boeken per maand lezen'' dan wordt het al concreter. Vervolgens kun je het op gaan delen en kleiner maken zodat je uitkomt op 1 boek per week en bijvoorbeeld 30 minuten per dag.

Ineens is de druk een stuk lager, want elke dag behaal je weer een resultaat, hoe klein ook.

 

3. Kijk kritisch naar waar je je tijd en energie aan besteedt

Mensen die werkstress ervaren hebben vaak al langere tijd het idee dat ze dweilen met de kraan open. Draai nou eens eerst die kraan dicht en ga dan beginnen met dweilen.

Blok een uur in je agenda om eens kritisch te bekijken waar je al jouw tijd aan besteed. Als je dat uur niet hebt, dan is het zeker tijd om dat uur gewoon te blokken en als zeer belangrijk te markeren.

Draagt alles wat je doet bij aan de resultaten die je wilt behalen? Staan er dingen in die je nog steeds doet uit gewoonte, maar die eigenlijk niet meer bij jou horen?

Stel jezelf de vraag: Moet ik dit nu doen? met steeds de klemtoon op een ander woord, zoals in de afbeelding hieronder.

Jij bepaalt hoeveel werkdruk je hebt

Het belangrijkste is dat jij de leiding pakt. Wat we vaak doen is de schuld bij anderen leggen. Of het nu om je leidinggevende, werkgever of je klanten gaat. Zij zijn niet verantwoordelijk voor jouw werkdruk. Zij kunnen van alles bij je neerleggen, maar uiteindelijk ben jij de persoon die moet beslissen wat je wel en niet aanneemt.

Dat is dus meteen het goede én het slechte nieuws. Jij bent de enige die kan zorgen voor verandering. Leer jezelf en je mogelijkheden kennen en leer je grenzen aangeven. Ga afbakenen op basis van jouw wensen en verlangens.

Wanneer jij weet wat voor jou belangrijk is, hoeveel uur je wilt werken en wat je daarin kunt doen, dan kun je het gesprek aangaan en gaan afbakenen.

Wil je hier eens over sparren? Neem dan contact met me op.

× Stel direct je vraag