Wat we als ondernemer kunnen leren van het boek Pay it forward – juist nu!

De boekenlijst van school… wat een drama was dat zeg. Ik had echt een hekel aan lezen en er waren weinig boeken waar ik mijn aandacht bij kon houden. En toen moesten we ook nog eens in het Engels gaan lezen. Nou, dat was al helemaal niet aan mij besteed in mijn jeugd.

Maar toen kwam het boek dat mijn leven veranderde. Ik was een jaar of 13 en moest dus voor Engels een aantal boeken lezen – in het Engels. In huis vond ik het boek Pay it Forward van Catherine Ryan Hyde. En eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat het de vertaalde versie was. Als mijn leraar van toen dit leest, sorry! haha ik heb het mezelf iets gemakkelijker gemaakt.

Wat kunnen we leren van dit indrukwekkende verhaal ??

Een droom werkelijkheid laten worden

In het boek staat een jongetje van 12 jaar centraal die een opdracht krijgt voor maatschappijleer. Trevor McKinney. Hij vat het plan op om voor 3 mensen iets goeds te doen en in plaats van iets terug te willen ontvangen, vraagt hij die mensen om ook iets goeds te doen voor 3 andere mensen, die op hun beurt ook weer 3 andere mensen een gunst verlenen. Op deze manier ontstaat er een olievlek van vriendelijkheid en behulpzaamheid. Iets wat voor veel mensen onmogelijk lijkt, maar waar Trevor vol in gelooft.

Tegenslagen horen erbij

Ook Trevor had te maken met tegenslag. De eerste persoon die hij hielp was dankbaar, maar Trevor was bang was dat deze meneer het niet zou doorgeven. Mislukt!

Bij de tweede persoon hielp hij, maar was er sprake van een terugval. Weer mislukt!

Trevor was teleurgesteld in zichzelf en begon de hoop op te geven, maar bleef ondanks dat het goede doen.

Je acties hebben soms meer impact dan je denkt

Trevor was teleurgesteld. De impact was niet zoals hij had gehoopt. De impact die voor hem zichtbaar was tenminste.

Maar uit het niets werd contact opgenomen met deze ambitieuze jongen. Wat bleek… de door hem ingezette actie was toch veel verder gekomen dan hij ooit had kunnen bedenken.

Er werd een interview met hem gemaakt over zijn project en met mensen die hierdoor geholpen waren.

Eén kleine actie van deze 12-jarige jongen had een enorme impact op veel meer mensen dan hij in zijn eentje kon helpen.

Wat ik jou als ondernemer wil meegeven met dit verhaal?

  1. Besef dat je grote impact kan maken met kleine dingen.
  2. Vecht voor waar je in gelooft.
  3. Zie tegenslagen als brandstof.
  4. Ook tijdens deze coronacrisis kun je iets betekenen! Koop jij een dienst of product bij ondernemer A, dan kan ondernemer A iets kopen bij ondernemer B, ondernemer B iets bij ondernemer C enzovoort..

Dus welke kleine actie ga jij vandaag nog uitvoeren en/of welke aankoop ga jij doen? Deel het hieronder en inspireer daarmee andere lezers.

Vond je dit artikel interessant? 

Deel het met je netwerk.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Stephanie Osunwokeh – van Buitenen

06 – 51 24 52 87

KIES Company  ©  2019

Wil jij mijn ondernemers- en productiviteitstips ontvangen?