Waarom voornemens mislukken en hoe je zorgt dat je wél succes hebt

new-year-3669170_640

Ik ga in 2019 minder stressen.

Ik ga meer tijd aan mijn gezin besteden.

Ik ga minder overwerken.

Ik ga meer sporten.

Ik ga stoppen met roken.

Allemaal goede voornemens.

Maar liefst 1 op de 8 Nederlanders heeft nog steeds goede voornemens. Terwijl elk jaar weer blijkt dat goede voornemens net zo snel weer gaan als ze zijn gekomen.

Meteen in januari gaat het alweer mis

Nog voordat de eerste maand van het nieuwe jaar om is, is een groot deel van de voornemens alweer vergeten of opgegeven. En dat is helemaal logisch, want onze voornemens zijn te vaag én te groot. En als het 1 keer mis gaat, dan is dat een bevestiging dat het toch niet lukt. Mensen die stoppen met roken, denken bij 1 sigaret al: ok, laat maar. Volgend jaar een nieuwe poging. Of nog erger.. we denken zelf: dat ene keertje overwerken, dat ene sigaretje, vandaag sla ik het sporten 1 keertje over.

We houden onszelf voor de gek

Achter elk goed voornemen zit een goede intentie. We willen verbetering en gebruiken 1 januari als een mooi moment om dingen anders te doen. Nieuw jaar, nieuwe kansen. Een nieuw jaar voelt alsof je opnieuw mag beginnen. En in een bepaalde zin is dat ook zo.

Alleen loopt alles wat er in november en december was ook door in het nieuwe jaar. Je omstandigheden zijn niet ineens anders. Wil je dat voornemens slagen, dan zul je een concreet plan moeten hebben. Hoe zorg je ervoor dat jouw voornemens dit keer wél tot succes leiden?

Het verschil tussen voornemens en doelen

In plaats van jezelf iets voor te nemen, is het beter een concreet doel te stellen. In plaats van ”ik neem mezelf voor minder over te werken”, kun je bijvoorbeeld zeggen: ”ik ben vanaf nu minimaal 3 doordeweekse avonden om 18.00u thuis”.  Dezelfde intentie, maar een heel andere insteek en ook een ander resultaat.

Wees je bewust van het resultaat en maak een plan

Waarom heb jij goede voornemens gemaakt? En welke zijn dat? Wees je bewust van het waarom. Het waarom zorgt voor de juiste motivatie.

En zet je voornemens om in een SMART plan (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) zodat de kans op slagen velen malen groter is. Zorg dat je dit jaar eens niet na 2 maanden dezelfde problemen als het jaar ervoor hebt.

Maak je stappen concreet en kleiner. Werkte je voorheen elke avond en wil je nu 3 avonden in de week vrij? Begin eens met 1 avond. En houd dat vol. Bouw daarna op naar 2 en naar 3.

Of zorg dat je je gehele situatie bekijkt en een nieuw plan maakt. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je met dezelfde omstandigheden en als je hetzelfde blijft doen, wel ineens 3 avonden vrij hebt als dat de afgelopen jaren niet gelukt is. Er zullen dingen moeten veranderen wanneer jij verandering wilt.

Vind je het fijn om even te sparren over jouw plan voor 2019? Vraag een gratis adviesgesprek aan

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Stephanie Osunwokeh – van Buitenen

06 – 51 24 52 87

KIES Company  ©  2019

WhatsApp chat