5 timemanagementtips die vaak over het hoofd worden gezien

Timemanagementtips zijn er genoeg. En sommige tips kom je overal tegen. In dit blog wil ik een vijftal tips met je delen die vaak over het hoofd worden gezien, maar die wel enorm veel effect hebben als je ze toepast. Laten we meteen beginnen!

1. Let op je woorden

Hoe vaak vertel jij jezelf en anderen op een dag dat je ergens geen tijd voor hebt? Of gebruik je de zin: ”ik heb het druk”? Het zijn maar woorden, maar ze hebben veel meer impact dan je denkt.

Even een voorbeeld uit een andere hoek om je aan te geven wat ik bedoel. Als je het woord ”dood” gebruikt dan zit daar een emotionele lading achter. Gebruik je het woord ”leven” dan zit daar ook een emotionele lading achter. Beide zijn gewoon een woord, maar de lading die je eraan geeft bepaalt hoeveel effect het op je gemoedstoestand heeft.

Terug naar de tijd. Als jij regelmatig uitspraken doet met woorden als ”druk” en ”geen tijd voor” dan hangt daar een bepaalde lading aan. Die lading voel je de hele dag en heeft direct effect op hoe je je voelt en op je werk.

Ga de komende week eens op je woorden letten als het gaat om tijd en werk. Wat vertel jij anderen én jezelf ?

2. Stop met naar de klok kijken

Het is handig om te weten hoelang je ongeveer met een taak bezig bent. Niet alleen op dat moment, maar ook zodat je steeds beter in kunt plannen omdat je weet wat je in een dag gedaan krijgt. Als je de hele tijd op de klok kijkt, dan helpt dat alleen niet echt. Sterker nog, je krijgt er vaak alleen maar meer stress van. Herken jij dat ook?

Mocht je een specifieke tijd aan een taak willen besteden, zet dan een wekker. Laat de klok verder even los.

Leer jezelf verder aan om als basis je taken te gebruiken en niet de tijd. Als jij je continu bewust bent van welke taken je op moet pakken en daarna naar je planning kijkt, dan kom je vanuit een andere hoek.

Door minder bezig te zijn met de tijd krijg je meer tijd.

Je kunt hiervoor ook deze handige gratis tool gebruiken.

3. Als je te druk bent voor pauze, neem dan pauze

Misschien heb jij ook van die dagen waarop je gewoon geen tijd hebt om pauze te nemen. Bewust of onbewust, maar pauzes worden echt veel te vaak overgeslagen omdat ”er geen tijd voor is”. Belangrijk is om deze gedachte om te draaien. Als je het gevoel hebt geen tijd te hebben, neem dan pauze. Al is het maar 10 minuten. Dwing jezelf om even los te laten en afstand te nemen.

Realiseer je dat door het niet nemen van die 10 minuten pauze je met gemak 1 uur verliest ‘s-middags. Let er maar eens op. Hoe vaak moet je iets opnieuw doen of merk je dat het niet helemaal lekker loopt op een dag dat je je pauze hebt overgeslagen? Blijf je rondjes lopen om een probleem omdat je de oplossing niet kan bedenken door het volle hoofd?

Dus volgende keer dat je je pauze over wilt slaan vraag je jezelf eerst af hoeveel tijd je gaat verliezen als je door blijft gaan.

4. Drink voldoende en eet op tijd

Een van de dingen die we vergeten in drukke periodes is eten en drinken. Je gaat zo op in je werk dat je gewoon niet doorhebt dat het al 2 uur geleden is dat je een glas water hebt gehaald. Misschien staat het glas zelfs nog helemaal vol voor je neus en zie je ‘m nu je dit leest omdat je eraan herinnerd wordt. En lunch je ook weleens om 15.00 uur omdat je even iets af wilde maken?

Het komt je productiviteit ten goede als je op tijd eet en drinkt. Op tijd eten zorgt voor de nodige brandstof. Voldoende water voorkomt dat je snel moe wordt, hoofdpijn krijgt of je focus verliest.

Bovendien bestaan je hersenen voor ongeveer 70-80 procent uit water. Wel handig als je dat aanvult dus 😉

Hoeveel glazen water heb jij vandaag gedronken?

5. Wees je heel bewust van je uitstelgedrag

Je aandacht gaat meestal naar zaken die je nog niet hebt gedaan. Je kan een hele dag keihard gewerkt hebben en dat ene ding wat je had willen doen, maar wat niet gelukt is knaagt aan je. Uitstelgedrag is een bekend probleem bij veel ondernemers.

Dingen uitstellen kan heel nuttig zijn. Daar schreef ik eerder al een blog over. Uitstelgedrag waar je je aan stoort en waar je last van hebt is echter wel iets wat je beter kunt onderzoeken.

Als je steeds weer aan die ene klus denkt en het toch niet doet, dan is er waarschijnlijk een andere oorzaak voor je uitstelgedrag. En dat is ok! Je bent daarin niet de enige. Er zijn veel redenen waarom mensen uitstellen.

Ga eens onderzoeken wat er achter je uitstelgedrag zit. Dan kun je de echte oorzaak aanpakken.

Wil je er wat hulp bij? Doe dan mee met de volgende focus 5-daagse.

Vond je dit artikel interessant? 

Deel het met je netwerk.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Stephanie Osunwokeh – van Buitenen

06 – 51 24 52 87

KIES Company  ©  2019

Wil jij mijn ondernemers- en productiviteitstips ontvangen?